17 iulie 2025 | By: roryta

Mi-e dor

 

autor Roryta

 N-am înțeles niciodată de ce oamenii se ascund după paravane neînțelepte, după uși pe care și le închid singuri, după niște vorbe pe care le spun ori le scriu sub impulsul de moment, apoi se sperie de ieșirea lor și retractează sau se închid în carapace, mustrându-și conștiința că au fost ei înșiși, fie chiar și pentru o miime de secundă, când, de fapt, tocmai în asta constă autenticitatea, tocmai în asta constă frumusețea, adevărul lor, al sufletului lor, de care fug cu atâta tărie și cu atât de multă vinovăție, că se îngrozesc de ceea ce simt.
        Știți ce spunea mai de mult părintele Ignatie, episcopul Hușilor?
      El spunea într-una din conferințele sale că poate ar fi bine să facem un... ”exercițiu de admirație” pentru noi înșine, să ne liniștim gândurile și într-o noapte, când suntem singuri, departe de lumea asta mizeră și dezlănțuită, să închidem ochii, să închidem orice fel de produs electronic, orice gadget, să nu auzim nimic, să închidem lumina și să stăm la miezul nopții singuri într-o cameră unde să nu existe zgomot deloc, ci să ne auzim doar gândurile, să vedem ce anume iese din asta.
           Ce sentiment ne-ar învălui oare?
        M-am gândit la un moment dat că mi-ar fi poate frică. Frică? De ce anume? 

De cine anume? De mine? Oare... de... Dumnezeul din mine? Apoi, mi-am revenit.
           Nu. Nu cred că mi-ar fi teamă.
           Cred că m-ar copleși un sentiment de tristețe poate.
        Ori poate că de teamă, totuși? Dar nu teamă de mine, ci teamă de faptul că poate chiar atunci Dumnezeu nu ar fi lângă mine. Cine știe? Poate că m-ar părăsi brusc, fix în clipa aceea.
          Hm! Cine poate ști?
       Ori poate că ar fi teamă de prea multă liniște.
          Sau poate că nu aș simți teamă, ci mai degrabă liniște.
          Sau tristețe... Tristețe de ce anume?
          Ei bine, nu de mine.
     Ci tristețea lumii, tristețea oamenilor. A acelor oameni care nu pot să-și exteriorizeze sentimentele, nu pot iubi până la durere, nu pot urca iubirea pe cel mai înalt piedestal al sufletului lor. De ce? Pentru că e prea adâncă, pentru că prea se aseamănă cu dumnezeirea. Și asta sperie. Profunzimea iubirii rupe sufletul în două. Ori în mii de bucăți. Și atunci considerăm că ne pierdem întregirea. De parcă ar fi fost vreodată!
         Atât timp cât ești un olog al vieții, al acestei trăiri, atunci vei fi mereu un speriat al sorții, al propriei vieți, al propriilor sentimente.
     Ne sperie frumusețea tocmai pentru că ea e mult mai adâncă, mai profundă, mai absolută decât abisalitatea însăși.
       Când, de fapt, e atât de superbă, atât de luminoasă dincolo de hău, atât de caldă și senină dincolo de întuneric.
       Nu mi-a fost niciodată teamă nici de hău, nici de adânc, nici de întuneric, cu atât mai puțin de iubire, cu atât mai puțin de exprimarea liberă a unor sentimente atât de frumoase, atât de speciale, care face din om un mic dumnezeu: iubire, visare, empatie, emoție, dor, lacrimă și răbdare.
        Toate la un loc aduc un pic de Dumnezeu în suflet.
        De ce fugim oare de El?
     Când totul este atât de aproape, atât de perfect, atât de viu și atât de minunat!
     Cel mai probabil, Eminescu a știut asta exact, din moment ce poeziile sale abundă de iubire, așa cum bine spunea bunăoară:
         ”Două inimi când se-mbină
          Când cufund pe tu cu eu
          E lumină din lumină
          Dumnezeu din Dumnezeu.”